søndag, februar 18, 2007

100 geysere - El Tatio

El Tatio geyserne 100 km nord for San Pedro de Atacama er imponerende. De ligger i 4.321 m's højde. Et stort åbent område mellem bjergene begynder at boble og ryge ved 6-tiden om morgenen. 100 geysere, enkelte i 1,5 m's højde og flest små, er imponerende. Vi så ud over dalen og så røgsøjler komme op overalt. Det lidt grænseoverskridende var sikkerheden. Vi kørte ind gennem det geotermiske område. Hen over små boblende geysere og kogende vandpytter, som var midt på grusvejen. Folk stod så ud og gik ind mellem geyserne. Turistbrochuren var to siders info - een side om geyserne, og een side om hvordan man behandler brandsår, hvis man faldt igennem den tynde skorpe og ned i det kogende vand. Sikkerhedsforanstaltningerne var lidt større både på Island og i New Zealand, da vi så geysere der! Men men, alt gik fint, og man vænner sig jo til meget, så vi vandrede også rundt og fik nogle utrolige oplevelser fra det var helt mørkt til solen var stået op.

Turen derop var en lige så stor oplevelse som geyserne. Vi tog afsted kl 4.12, opdagede at vi havde glemt pas og penge, vendte om og var afsted igen 4.34. De 94 km skulle tage 2 timer. Det holdt stik. Det var en tur i mørke, tåge, regn og snevejr, ad grove grusveje, ofte smalle og stejle grusveje uden autoværn og med lodrette fald og friske jordskred. Absolut en tur for erfarne bilister i firehjulstrækkere. Der var måske 20 biler, der tog afsted fra San(d) Pedro de Atacama mod El Tatio geyserne mellem kl 4 og 5. Vi var lidt målløse over, hvor mange der måtte stoppe op (opgive?) undervejs. Motorer brændte varme eller kunne ikke trække op af bakkerne. Da en minibus foran os begyndte at bakke ned på det smalleste stykke, måtte vi jo udenom. Alt gik fint. De fleste kom derop, omend en del lidt forsinkede. Vores bil, en 4x4 Suzuki Grand Vitara får hermed et par rosende ord for at levere varen og tåle lidt af hvert. Mette var glad for de mange timer, Christian har kørt på øvelser i forsvaret før daggry i Mercedes Geländewagen som han dog trods alt havde foretrukket. Temperaturen faldt fra 15 grader til -3 grader på turen op til geyserne. Turen ned igen var hurtigere og langt smukkere, for nu kunne vi se panorama-udsigterne, og vejen var heller ikke så barsk når man kunne se og køre uden om forhindringerne.

Flamingoer og lamaer fik vi også at se igen. En smuk sø med 30 flamingoer, der roligt går rundt og spiser i det lave vand. En lille flok lamaer, der græsser i højlandet. Smukt og spændende for både børn og voksne.